Baupläne / Masse Homecockpit B737-800

Samstag, 1. Januar 2011

Norwegian737project: Part 1

Boeing 737NG cockpit build/ bygging
Part 1
Part 2
Part 3

( pictures © by Kjetil and Stian )

(Original text and Pictures from Norwegian737project, mycockpit.org )

Hello everybody.
Me and a byddy of mine has been talking for about five years about building our own cockpit, and when we found an opportunity to buy a near complete set of hardware for a sim build, we took the deal. 

Our hardware consists of:
-Overhead from Cockpit Sonic
-Throttle quadrant from Cockpit Sonic
-Pedestal with radios from FDS
-Two FMC from FDS
-MIP from FDS
-MIP and EFIS from CP Flight
-Standby instruments from Simkits
-Four computers
-Yoke and pedals from PFC "for sale"
We are still missing some smaller instruments and an aft overhead. It's on our to-buy list.

We have started building a full scale cockpit to mount all the hardware in. We have been at it for around two weeks now, and it's really starting to take shape now. I'll update you guys as we go.

Ja da var vi igang med cockpit prosjektet vårt

Jeg sammen med Stian Alexander Hoddevik her på forumet har kjøpt oss en nærmest komplett 737 sim fra Bjørn Arthur Kleppe.
Stian og jeg har snakket om å gjøre noe sånt som dette siden 2005, så når vi fant salgs tråden til Bjørn Arthur, så slo vi til på timen.

Selve simulatoren har vi ikke plukket opp enda, men det gir oss bare mere tid til å starte med cockpit shell.

Har sittet i noen dager nå for å finne ordentlige tegninger til å skape en korrekt gjenspeiling av originalen. Dette skulle vise seg å være nærmest umulig å oppdrive. Jeg fant et lite bilde på nettet fra den gang Flightdeck solutions produserte cockpit shell i trevært. Jeg blåste opp tegningen litt, å begynte å måle å kalkulere frem og tilbake. Med litt hjelp fra forskjellige nettsider kom jeg endelig frem til hvordan det hele skal se ut. Alle mål på disse tegningene, er i 1:20 skala, så det jeg måler på tegningene, skal etter teorien bare være å konvertere rett til tomme stokken ;-) Legger ved et bilde av tegningene så langt.

Skal holde dere jevnlig oppdattert så dere kan se fremgangen vår trinn for trinn.. Materialer er handlet inn, så nå skal tegningene ferdigstilles. Som dere ser er ikke taket ferdigtegnet riktig enda, men mangler bare å tegne inn bjelke laget for at vi kan sette saga i kryssfiner platene:) Dette blir en 737NG V2, så "eye brows" blir ikke inkludert i simmen vår.

Here's the drawings that were constructed before the build started:

Tar gjerne imot råd og tips..

Ønske oss lykke til da:)

Mvh, Kjetil og Stian
eg har vurdert Scetchup, men kan desverre ikke noe med det programmet. Men den som er intressert i å ta jobben på seg, kan gjerne få lov til å låne tegningene.

Jeg mener at de er presise nok til at en sansynligvis ikke skal kunne i første øyekast se noe merkbar forskjell fra originalen.
Men selvfølgelig kan jeg jo ha bomma no kraftig XD

Her er en liten oppdattering. Tegningene er såpass klare nå til at vi kan gå igang å sette stikksaga i platene. Små justeringer tar vi som det kommer. Jeg er litt spent på om overhead shellet blir bra med tanke på radiuser og vinkler. Men vi justerer det vel etterhvert som vi kommer så langt. Grovt sett er det vel greit nok.

PS.. Du vide værden hva med jobb å få den front view tegninga korrekt.. :-/ 


A snapshot of our hardware before tear-down from the guy who sold it to us:
 Materials being picked up. My building buddy smiling his best smile
En liten oppdattering kommer her..

Siste rest av materialer blir plukket opp.. Stian poserer :-)
And we started building:
Vi bare måtte ha med bilde av første kappet vi gjorde i prosjektet.
 Dunno what this is supposed to look like
Cockpit modulene hentes imorgen 4/5.. Gleder oss veldig til 14 timers biltur tur/retur. Hva gjør en ikke i galskapens navn :-)

Mvh, Oss!!

Flere bilder imorgen tenker jeg..
As we are progressing
Her er en liten oppdatering.
Endelig noe å vise frem. Fyttemeg for en jobb med de vinduene ;-o Men det går fremover nå.
 And here's how she's looking as of today.

Fått gjort litt til idag da.. Ti timers jobbing ble seende slik ut gitt.. Jeg bestemte meg for å bygge inn eyebrows i overhead likevel da det er kun da jeg blir sikker på at formen på taket blir bra. Kan jo lage plomber å sette inn der etterhvert hvis man vil skifte fra eyebrows til ikke eyebrows.

Fornøyd med resultatet så langt hvertfall
Ja vi fant et sett med alle gauges som trengs til FWD overhead. Her!
1300 Pund?

Ellers kommer her vel en aldrig så liten update.. Eyebrows installert samt cockpit basen har kommet på plass der den hører hjemme. Dermed ruver den enda 8 tommer høyere enn før:) Noe forsterknings arbeid har jeg også foretatt meg idag.

*PS jeg må vel ta meg i nakken å ta bilder med et orntlig kamera. Det mobil kameraet gir ikke noe bra resultater*
Part 2
Part 3

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

Wenn du mehr wissen möchtest oder dich zum Thema äußern willst, schreib ein Kommentar!
Antwort kommt Garantiert!

Viele Grüße

If you liked more to know or you to the topic express liked, write a comment. Answer comes guaranteed! Best regards

多くトピックの明白な好まれるにまたはあなたが知るのを好んだらコメントを書きなさい。 答えは保証されて来る! よろしく

如果您喜欢更多知道或您到题目明确喜欢,写一个评论。 答复来保证! 此致敬意

Si vous aimiez plus savoir ou vous à l'aimé exprès de matière, écrivez un commentaire. La réponse vient garanti ! Les souvenirs

Εάν επιθυμήσατε περισσότερων για να ξέρετε ή εσείς σε σαφή αρεστή θέματος, γράψτε ένα σχόλιο. Η απάντηση έρχεται εγγυημένος! Με φιλικούς χαιρετισμούς

Если вы полюбили больше знать или вы к любить темы курьерско, то напишите комментарий. Ответ приходит гарантировано! Самые лучшие отношения

Si usted tuvo gusto más de saber o de usted al haber tenido gusto expreso del asunto, escriba un comentario. ¡La respuesta viene garantizado! Recuerdos

APHS , Genuine cockpit parts for your sim

APHS , Genuine cockpit parts for your sim
Airline Pilot's Historical Society